خدايا !
آنچنان زمين گيرم نکن که هنگام ظهور مولا توان برخاستن نداشته باشم ...
اللهم عجل لوليک الفرج
از شیخ مرتضی انصاری(ره) پرسیدند:
چگونه میشود یک ساعت فکر کردن بهتر از هفتاد سال عبادت باشد؟
فرمود:
فکری مانند فکر؛ حر بن یزید ریاحی در شب عاشورا...
اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور
کیفر دزدان خانه خدا
امام صادق علیهالسلام فرمود:
یعنی: بهوش باشید هنگامی که قائم ما قیام نماید «بنی شیبه» را که کلیددار خانه ی کعبه اند، دستگیر و دست آنان را به کیفر گناهانشان میبرد و آنان را میگرداند، چرا که آنان، دزدان خانه ی خدا و اموال و امکانات آن مکان مقدسند. (1).
در روایت دیگری فرمود:: دست «بنی شیبه» را میبرد و بر سینه ی آنان نوشته ای نصب میگردد که: «اینها دزدان کعبه اند.» (2).
بنی شیبه، خدمتگزاران کعبه و کلیدداران آنند که نسل به نسل این مقام را قبضه کرده و بجای خدمت و تلاش صادقانه، اموال، امکانات و ذخائری را که مردم به بیت الله هدیه کرده اند میبرند و به ناروا میخورند و هر گونه که هوای دلشان خواست در آن تصرف میکنند. به همین جهت است که امام مهدی علیهالسلام آنان را «دزدان کعبه» مینامد... و تنها به بریدن دست آنان بسنده نمیکند، بلکه دستور میدهد آنان را بگردانند تا برای دیگر غارتگران، خودکامگان و همه ی کسانی که در ثروتها و امکانات خود و دیگران به ناروا تصرف میکنند، عبرت انگیز و عبرت آموز باشند.
(1). کافی، ج 4، ص 243.
(2). ارشاد مفید، ص 364 و معجم احادیث الامام المهدی علیهالسلام، ج 3، ص 293 و 387.
اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور
بازگرداندن مقام ابراهیم به جایگاه اصلی آن
امام صادق علیهالسلام فرمود:«هنگامی که قائم بپاخیزد... مقام ابراهیم را به جایگاه اصلی آن باز میگرداند.»مقام ابراهیم، صخره ای است که آن پیامبر بزرگ به هنگام ساختن کعبه بر روی آن ایستاده است و آن صخره، در زمان پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم در جوار کعبه بوده است که و هنگامی که «عمر» خلافت را به کف گرفت، مقام را از جایگاه آن به نقطه ی دیگری انتقال داد.هنگامی که امیرمؤمنان علیهالسلام پس از عثمان، زمام امور جامعه را به کف گرفت مقرر فرمود که هر بدعتی که در دین پدید آمده است نابود سازد و همه ی امور و شیوه ها را به سیره و سنت پیامبر گرامی بازگرداند و از جمله تصمیم گرفت که «مقام ابراهیم» را بجای نخست آن که جوار کعبه است بازگشت دهد، اما نفاق پیشگان و بداندیشانی که با هر گام سازنده و اصلاحی آن گرامی، دشمنی میکردند سر به شورش برداشتند و تاخت وتاز به راه انداختند.از اینرو از جمله کارهای امام مهدی علیهالسلام پس از ظهور در مکه مکرمه، بازگردانیدن «مقام ابراهیم» به جوار کعبه و جایگاه اصلی آن است و این از کارهایی است که طواف بر گرد خانه ی خدا را آسان میسازد چرا که در آن صورت دیگر لازم نیست که طواف تنها میان رکن و مقام باشد، بلکه تنها طواف بر گرد کعبه کافی است.
اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور
جلوگیری از طواف مستحبی مانع از طواف واجب
امام صادق علیهالسلام فرمود: یعنی اولین نشانه های عدالت مهدی علیهالسلام در مکه از جمله این است که از طرف او اعلان میگردد که: «هان ای مردم! هر کس طواف واجب خویش را انجام داده است جای خود را در طواف و کنار حجرالاسود به کسانی که میخواهند طواف واجب انجام دهند، واگذار کند.»(1)کسانی که در موسم حج در مکه باشند با هجوم سیل آسای جمعیت به هنگامه ی طواف روبرو میگردند، به گونه ای که گاه برخی تلف میشوند و برخی بر اثر فشار شدید سیل جمعیت در اطراف کعبه، زیر پا میافتند.به همین جهت است که امام مهدی علیهالسلام به زائران خانه ی خدا دستور میدهد که به طواف واجب خویش بسنده نموده و میدان را برای دیگران به منظور انجام واجبات و آداب حج باز کنند.
(1). بحارالانوار، ج 52، ص 374 و کافی، ج 4، ص 427.
اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور
بازگرداندن مسجد الحرام به حدود اصلی خود
امام صادق علیهالسلام فرمود: هنگامی که قائم علیهالسلام بپا میخیزد مسجدالحرام را به حدود اصلی آن باز میگرداند و مقام ابراهیم را به جایگاه نخستین آن انتقال میدهد.مسجدالحرام پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم تاکنون بارها گسترش داده شده و از هر سو، بر آن افزوده شده است، اما با همه ی اینها باز هم به وضعیت اصلی خویش و نقطه ای که ابراهیم علیهالسلام برای آن خط کشی کرد، نرسیده است چرا که پایه ها و حدود اصلی آن از «حزوره» (2) یا نقطه ای میباشد که میان «صفا» و «مروه» است.
(1). ارشاد مفید، ص 364 و بحارالانوار، ج 52، ص 338.
(2). واژه »حزوره« بر وزن »قسوره« نام مکانی است میان صفا و مروه. کافی، ج 4، ص 539.
چگونگی ظهور او
برخی از یاران امام مهدی علیهالسلام در فرارسیدن هنگامهی ظهور و قیام آن گرامی، خود وارد مکه میگردند و به جستجوی یار میپردازند. در اوج جستجوی آنان از آن گرامی است که مردی از طرف امام عصر علیهالسلام نزد آنان میآید و از شمار آنان جویا میشود که آنان میگویند: «ما حدود 40 نفر هستیم.»
فرستاده ی ویژه ی امام مهدی از آنان میپرسد: «اگر شما آن حضرت را ببینید، چگونه خواهید بود؟»
بقیه در ادامه مطلب
بزرگترین مسجد در سراسر جهان
امام باقر علیهالسلام در روایتی طولانی در این مورد میفرماید:
«... حضرت مهدی علیهالسلام وارد کوفه میگردد، سه پرچم برای او در اهتزاز است که برای او آرام میگردند، در آنجا وارد مسجد میگردد و برای توده های گرد آمده و مشتاق، خطبه میخواند و مردم در چنان شور و حالی هستند که سخنان آن حضرت در میان گریه های آنان شنیده نمیشود.
بقیه در ادامه مطلب
مرکز حکومت امام مهدی یا پایتخت جهانی او
کوفه، پس از ظهور حضرت مهدی علیهالسلام موقعیت شکوه باری مییابد چرا که طبق روایات رسیده از امامان معصوم علیهمالسلام آنجا مرکز حکومت عادلانه و جهانی اسلام و قرآن و پایتخت دولت او خواهد شد.
اینک برخی از روایات در این مورد:
امیرمؤمنان علیهالسلام ضمن بیانی پیرامون ظهور مهدی علیهالسلام فرمود:
سپس به کوفه روی می آورد که قرارگاه و منزل اوست. برده ی مسلمانی در بندی نمیماند، جز اینکه او را میخرد و آزاد میسازد و بدهکاری نمیماند، مگر اینکه دین او را میدهد و مظلمهای نمیماند جز اینکه آن را میپردازد و کشته ای نمیماند مگر اینکه دیه او را میدهد،
بقیه در ادامه مطلب
پنجره را باز گذاشته ام،صدای باران است و باد و تاریکی...
پنجره را باز گذاشته ام تا نسیم حضورت بوزد و بیاید
همه ی دردها را با خودش ببرد و ببرد و ببرد......
می ایستم هر روز پشت پنجره و بعد
اشکی که دانه دانه سرازیر میشوند...
این خواب ها که همسفر هرشب منند
یک روزمو به مو تعبیر میشوند...
یا اباصالح....
خوشتر از قالى كرمان غزلى ساخته ام
نخ به نخ زير قدمهاى تو انداخته ام
من همان قالى واخورده ی خاك آلودم
كه دلم را به تمناى دلت باخته ام...
شمار امتیازات یاران امام مهدی...قسمت چهارم
در خطبه ی «بیان» که منسوب به امیرمؤمنان علیهالسلام است نام یاران امام زمان عج و شهر و دیارشان آمده است، در این لیست نام برخی شهرها و سرزمینهایی که آن شایستگان از آنجا برمیخیزند برای ما ناشناخته و گاه نامهای آنها مشترک است که ممکن است به یکی از جهات ذیل باشد:
1- برخی از شهرهای نامبرده، در گذر روزگار تغییر نام یافته است.
2- برخی در آینده ساخته میشود.
3- یا اینکه در ثبت و ضبط این نامها، اشتباه و اغلاط چاپی رخ داده است به هر صورت ما در اینجا به اندازه ی توان و امکان خویش، نام جاودانه ی یاران امام عصر علیهالسلام و نام شهر و دیار و قبیله ی آنان را طبق حروف الفبا در جدولی میآوریم:
234- محمد، از سجار در اطراف شهر «بخارا» در منطقهی قفقاز.
235- محمد، از عسقلان از شهرهای فلسطین.
236- محمد، از عمان.
237- محمد، از «قزوین» در ایران.
238- محمد، از «کبش» در بغداد.
بقیه در ادامه مطلب